„Napisao sam ovo pismo tako da bude duže nego obično, jer nemam vremena da ga napišem tako da bude kraće”

Blez Paskal

(filozof, matematičar, pisac, inovator)

Na prvi pogled ovo zvuči apsurdno, ali ako se bolje pogleda, sasvim je tačno. Uvek je teže da se napiše kraći tekst, imejl, poruka (koja treba da zvuči lepo), nego da se ispriča u dužem tekstu.

kratak tekst

U srednjoj školi čudio sam se kako to da moj drugar za pismeni sastav od pola strane dobija trojku, a ja za tri strane takođe dobijem trojku?! Njegov je sastav zvučao 17 klasa bolje od mog, ali ja sam mislio – pa i ja isto to govorim, samo na tri strane. Ali, s ove perspektive razumem koliko je važno i teško da se izraziš u nekoliko reči, a da kažeš mnogo. Naročito u vreme kada nemamo mnogo vremena i živaca da čitamo dugačke poruke, a one ipak treba da dopru do naših kupaca.

To je standardna procedura u svakoj marketing i prodajnoj komunikaciji. Tu mora da se odaberu prave reči kojima će se preneti jedna poruka, a da to bude primamljivo za čitaoce. Kada se smišljaju slogani reklamnih kampanja, najteže je da se stavi cela filozofija u nekoliko reči, to jest da se razvije slogan. Kako bi se došlo do jedne rečenice – slogana, najpre mora da se razvije detaljan koncept koji želimo da saopštimo, onda da se razvije „ključnu promotivnu ideju“, pa na kraju se iz nje izvlači slogan. Za to potrebno je vreme, rad i mnogo razmišljanja. Imajte na umu da je isto toliko truda potrebno i kada želite da napišete važan imejl svom klijentu.

Osnovni razlog zašto je uvek teže da se napiše kraći tekst jeste jer tekst predstavlja samo 7% od ukupne komunikacije. 93% otpada na ton i govor tela.

U pismenoj komunikaciji mogućnosti za višestruka tumačenja su najveće. Zato je potrebno da se bude veoma vešt u izboru reči i njihovom raspoređivanju.

Kako biste umeli da pišete efikasne poruke, vi mora da radite na razvoju sledećih aspekata:

  1. Poznavanje kupca: Empatija! Pre nego što napišete poruku, stavite se u perspektivu primaoca poruke (kupca). To znači da ne treba da pođete sa Vaše polazne tačke (JA), i to kakve biste vi želeli da vam pišu, već sa tačke gledišta sagovornika (emocije, misli, potrebe, karakter itd.)

  2. Izbor reči: Razmišljanje! Izaberite najvažnije reči za osobu kojoj se obraćate i da ih rasporedite na način koji najbolje prenosi vašu poruku. U ovoj fazi je potrebno mnogo misaonog naprezanja.

  3. Strpljenje: Vreme! Kako biste sve to postigli, potrebno vam je vreme, To znači da ako želite nekome da pošaljete važnu poruku, nemojte žuriti. Bolje je da odložite posao nego da u brzini napišete nešto što ne želite.

  4. Vežba: Čitanje knjiga! Odlična vežba je čitanje knjiga bilo kog žanra. Pokušajte da uočite stil i način izražavanja autora. Tu tehniku primenjujte i na drugim poljima.

  5. Znanje – Čitajte knjige koje se bave vrstama, načinima i tehnikama (poslovnog, kreativnog) pisanja, savetima za kreiranje reklamnih slogana, prodajnih tekstova itd. kako biste usvojili najbolje savete za pisanje kratkog teksta.

U svakom slučaju, pravilo za tekst u poslovnoj komunikaciji uvek je KISS – Keep it short and simple, neka bude kratko i jasno.


Želimo vam uspeh u promenama,

Petar Lazarov

Član tima

MAKEDONIJA-EKSPORT Konsalting