– Kako steći šarm i koristiti ga u svim oblastima života –
Najdragocenija roba na svetu nisu ni zlato ni dijamanti – već ŠARM.
Sposobnost da budete šarmantni, istinski dopadljivi i prijatni, otvoriće vam više vrata nego bilo koji drugi kvalitet. A što ljudi o vama budu mislili da ste srdačniji, to će pre želeti da vas vide, slušaju, da budu u vašem prisustvu i da vas zovu u svoje društvo.
Vaša reputacija, način na koji ljudi o vama razmišljaju i šta govore o vama kad niste prisutni, najvrednija je lična i profesionalna imovina. To je ukupan utisak koji ostavljate na druge ljude kada provode vreme u vašem prisustvu.
Postaćete uspešniji, zaradićete više novca, brže ćete dobiti unapređenje, ostvariti veću prodaju i biti uverljiviji i uticajniji u svakoj situaciji.
STICANJE ŠARMA
Razumevanje ljudi i njihove prirode podrazumeva uvažavanje ljudi takvih kakvi jesu, a ne onakvih kakvim ih vi smatrate ili biste želeli da oni budu. Zapamtite: Ljudi su, pre svega, obuzeti sobom, a ne vama!
Pravilo broj 1 – Razvijte veštinu vođenja razgovora
Kada razgovarate s ljudima, odaberite najinteresantniju temu na svetu o kojoj ćete pričati. Koja tema im je najinteresantnija? ONI SAMI! Kada s njima razgovarate o njima samima, oni će biti duboko zainteresovani i potpuno fascinirani. Zbog toga će o vama imati dobro mišljenje.
Preporuka – Izbacite ove reči iz svog rečnika: JA, MENE, MOJE, MOJ.
Zamenite ih jednom rečju, najmoćnijom koju možete izgovoriti – VI. Na primer: ovo je za VAS; ako VI budete to uradili, VI ćete profitirati; VI ćete od toga imati dvostruku korist, itd.
Da rezimiramo – kada pričate s drugima, pričajte o njima i ohrabrite ih da pričaju o sebi.
Pravilo broj 2 – Učinite da se drugi ljudi osete važnim
Univerzalno obeležje ljudi, koje i sami posedujete, jeste želja da budu važni, priznati i poštovani. Zato se potrudite da se osete važnim.
Imajte na umu – druge osobe su sebi važne isto toliko koliko ste vi važni sebi.
Preporuke
-
1. Pažljivo ih slušajte dok pričaju.
-
2. Pohvalite ih i upućujte im kompliente (samo iskreno – ne lažite).
-
3. Obraćajte im se imenom i opisujte ih što je češće moguće.
-
4. Napravite pauzu pre nego što im odgovorite (to njima stvara utisak da je ono što govore vredno razmišljanja).
-
5. Koristite njihove reči – vi,vama, vaš, vaše, a ne – ja, meni, moj, moje.
Pravilo broj 3 – Razvijte umeće pažljivog slušanja
Što više budete slušali to ćete postajati sve pametniji, omiljeniji i efikasniji u komunikaciji. Pažljiv slušalac često u pogledu osvajanja simpatija drugih ljudi prevazilazi dobrog sagovornika. To se dešava zbog toga što pažljiv slušalac uvek dopušta ljudima da slušaju svog omiljenog sagovornika – sebe same.
Preporuke
-
1. Svog sagovornika gledajte u oči (svaki čovek, koji je vredan toga da ga saslušate, vredan je i toga da ga gledate).
-
2. Nagnite se prema sagovorniku i slušajte ga pažljivo (tako ostavljate utisak da ne želite da propustite ni jednu jedinu izgovorenu reč).
-
3. Postavljajte pitanja (to kod osobe koja govori stvara utisak da je slušate).
-
4. Držite se sagovornikove teme i ne prekidajte ga (ne menjajte temu osobe sve dok ne završi izlaganje, bez obzira koliko ste obuzeti željom da započnete novu).
-
5. Potvrdno klimajte glavom dok slušate (to sagovorniku signalizira da razumete o čemu govori).
Pravilo broj 4 – Zadobijte simpatije ljudi
Jednim potezom, jednim gestom, možete učiniti da se istog momenta dopadnete devetorici od deset ljudi i da odmah postanu učtivi, kooperativni i prijateljski nastrojeni.
Preporuke
-
1. Setite se da prvih nekoliko sekundi bilo kog odnosa obično određuje njegov ton i atmosferu.
-
2. Primenite osnovni zakon ljudskog ponašanja – ljudi su veoma skloni tome da spontano reaguju na ponašanje drugih ljudi. Dakle, u prvoj sekundi, onog momenta kada po prvi put uspostavite kontakt očima i pre nego što bilo šta izgovorite i prekinete tišinu – OSMEHNITE SE, ali iskreno – od srca!
-
3. Zračite vedrinom i pozitivnošću (ljudi će vam uzvraćati na isti način).
Pravilo broj 5 – Pohvalite ljude i njihove postupke
Ljudi ne žive samo od hleba! Ljudima je, isto tako – ako ne i više od hleba, potrebna duhovna hrana.Možete li da se setite kako ste se osećali kada su vam drugi ljudi upućivali lepe reči ili komplimente? Setite se koliko vas lepe reči, upućene vama, čine poletnim i punim snage tokom celog dana.
Preporuke
-
1. Velikodušno hvalite druge (potražite nekoga ili nešto što bi trebalo da pohvalite a onda to i učinite).
-
2. Pohvala mora biti iskrena (ako niste iskreni, onda je nemojte ni upućivati).
-
3. Pohvalite postupak, a ne osobu. Pohvalivši postupak izbegavate neprijatnost i zbunjenost i stvarate podsticajnu atmosferu.
Primeri:
Dragana, izvanredno si obavljala posao tokom prošle godine (a ne, Dragana, ti si dobar čovek).
Nemanja, tvoj vrt i travnjak su jednostavno fantastični (a ne, Nemanja, ti si vrlo vredan).
Mama, tvoji kolači su zaista izuztno ukusni (a ne, Mama ti si izvrsna kuvarica – ko uopšte voli da kuva!?).
FORMULA SREĆE – uspostavite naviku da svakoga dana odaberete najmanje tri osobe kojima ćete uputiti lepe reči a potom pratite kako se vi osećate u vezi s tim gestom!
Kada vidite sreću, zahvalnost i zadovoljstvo, koje donosite drugima, i vi ćete se osećati lepo i ispunjeno. Veća je sreća u davanju nego u primanju.
Probajte!
Znanje, samo po sebi, nema nikakvu vrednost. Samo ga njegova primena čini vrednim!
Srećno!
Tekst priredio:
Branislav Maričić, direktor Edukativnog centra FINESA – Beograd.