Svedoci smo svakodnevnih apela i poziva za donacijama, na primer za lečenje, hranu i odeću za siromašne porodice, za nastradale u elementarnim nezgodama i slično. Ljudi saosećaju sa sugrađanima i kada osete potrebu, doniraju finansijska ili druga sredstva. Ovakav način pomoći praktikuju ne samo građani, već i kompanije. Ali, da li na taj način doprinosimo da se problemi zaista reše?
Humanitarno „ad hoc“ doniranje je važno i često neophodno, ali nije dovoljno i ne iskorištava maksimalni potencijal donacija. Njime popunjavamo rupe, ali ne rešavamo suštinu problema. Neophodno je da istovremeno razvijamo i filantropsko, pametno doniranje, odnosno planirano i strateško doniranje koje daje odgovor na pitanje „Kako će moja donacija najbolje doprineti rešavanju problema?“.
Evo nekoliko saveta da budete pravi filantrop:
- Isplanirajte resurse koje u određenom periodu možete da donirate. Neka vas ne obeshrabruje ako vam oni izgledaju malim i nedovoljnim da se reši problem. Mnogi problemi koji su tražili velika sredstva rešeni su malim donacijama od strane više donatora.
- Razmislite koja je oblast ili kauza u kojoj želite da doprinesete. Preispitajte koje su vaše vrednosti i uporedite sa problemima koje se javljaju u društvu. Odredite prioritete u saglasnosti sa vašim interesom i mogućnostima.
- Nađite odgovarajuću organizaciju koja radi na rešavanju problema koje smatrate prioritetom. Doniranje neprofitnim organizacijama je pravi način, jer one poznaju potrebe, deluju strateški i smišljaju trajna rešenja za građane. Važno je da se identifikuju prave neprofitne ili građanske organizacije koje rade posvećeno, etički, transparentno i odgovorno. One su spontan i ključan partner u ostvarivanju ciljeva donacije.
- Ostvarite donaciju. Stupite u kontakt s organizacijom i odredite način na koji će biti iskorišćena donacija. Nekad vaše vreme i veštine doprinose rešavanju problema više od finansija.
- Pratite donaciju i njen efekat. Najčešće, nakon doniranja, prekidamo i kontakt sa primaocem. To nije najbolji način. Pratite napredak u rešavanju problema. Upamtite, vi ste deo uspešne priče.
I ne zaboravljajte, donirati znači ljubav.
Isto kao i u ljubavi, doniranje je veza sa zajednicom u kojoj treba pametno odabrati, negovati odnos, istinski dati sebe, biti podrška i uživati gledajući šta je postignuto.
Planirano i smišljeno doniranje pomaže direktno, ali i razvija aktivne stanovnike koji se uključuju u život zajednice.
Gostinski članak Nikice Kusinikove, izvršna direktorka Udruženja Konekt www.konekt.org.mk