U dve problematične situacije koje su mi se nedavno desile, saradnici su mi rekli „ne brini se, najvažnije je da rešimo problem“. U obe situacije mi je laknulo zbog proaktivnog razmišljanja u smeru rešavanja situacije umesto žalbi i jadikovki. Ali, zanimljivo je da, iako su oba odgovora imala isti cilj, lična osećanja iza izjave su bile različite. Sagovornici nisu imali istu nameru. Kada vam neko kaže da je važno da se fokusiramo na rešenje problema, a ne da tražimo krivicu u nekome, može da ima na umu jednu od dve mogućnosti:
1. Usredsređenost na rešenje
Odličan i preporučljiv stav – da se ne troši snaga uzaludno na optužbe i rasprave šta je moglo i trebalo da se desi, već da se trud i fokus usmeri na pronalaženje najproduktivnijeg odgovarajućeg rešenja. Ovaj stav je poželjan uvek, a ne samo u situacijama kada nama odgovara. Kada se situacija reši, korisno je da se uradi njena analiza, ne sa ciljem da se pronađe krivac (iako svako mora da nosi odgovornost za svoje postupke) već sa aspekta da se nešto nauči, izvuče pouka i da se greška ne ponavlja.
2. „Spinovanje”
Druga mogućnost u istoj situaciji može da bude veoma manipulativna. Sagovornik se fokusira na rešenje problema, ali namera mu nije istakao u prvom slučaju već skreće razgovor kako bi zasštitio sebe. On zna da vam odgovara najbrže rešavanje problema i zato to ističe kao najvažnije u trenutku. Ali pre svega hoće da izbegne odgovornost, da ne preuzme posledice, koristeći „spinovanje“ za skretanje pažnje. U svakom slučaju, ako se fokusiramo na rešenje bićemo bolji i efikasniji u obavljanju posla, pa makar i želeli da izbegnemo odgovornost. Važno je da izvučemo zaključke koji će nam pomoći da ubuduće bolje radimo.
Sledeći put kada se nađete u sličnoj situaciji razmislite da li zaista želite da „rešite problem“ ili samo želite da izbegnete odgovornost!?
Želimo vam uspeh u promenama!
Petar Lazarov